måndag 7 mars 2011

Tumkil och stickor

På kursen i tvåändsstickning har jag nu lärt mig att göra tumkil.
Stickar med en markeringskant med tre maskor före och efter tumkilen i krus.
Tar lite tid med att sticka krus i tvåändsstickning, men det blir ju så fiiint.
Wålstedts garn träder kruset fram mycket bättre. Vill lära mig så mycket som möjligt när jag går kursen, tror jag ska lägga upp till ett par sockar och halvvantar med fingrar också. Eller hur är det där med startis är det undantag som gäller när man går på kurs??
Vill tipsa om dessa underbara stickor Hiay, Hiay beställde dessa från England och jag är super nöjd.
Lagom spestig spets. När jag stickar med stålstickor så har jag en tendens  att få sår på pekfingret där man ska peta till maskan , men med dessa får jag inte det.Tycker att det är lättre att sticka tvåändsstickning med stål stickor än trästickor för jag dra rättså hårt i trådarna och då kan trästickorna gå av.

4 kommentarer:

Marie sa...

Tänk om jag också kom igång med tvåändsstickningen igen, men just nu är jag inte motiverad. Wålstedts äger, finfina vantar!

Iwona Eriksson sa...

Så bra att du har lärt dig något nytt! Då vill man sticka och sticka med den nya tekniken som man har lärt sig.
Nu blir det många vantar och sockor känns det - och med nya stickor kommer gå som en dans.
Tack för tipset - jag tycker också att en del metallstickor är för spetsiga och det gör ont i pekfingret tyvärr.
Ha det skönt!

Rät&Avig sa...

Kul att du hittat till min blogg. Genom din kommentar så hittade jag till dig också. Mycket inspiration här...återkommer...
Vill så gärna lära mig tvåändsstickning!
/Ann-Britt

Astrid sa...

Vad fina vantarna är!
Jag tycker bäst om trästickor men det är ju som du skriver. De går av..