måndag 22 februari 2010

Paket

Detta paket fick jag förra veckan när jag firade ett visst antal jämna år, av min underbara bloggvän Marie.
Rev upp paketet och där låg den fina boken Folk mittens av Marcia Lewandowski. Oj, så fina mönster på vantar i flerfärgsstickning. Marie vet att jag länge funderat på att lära mig sticka med flera färger. Är sugen på flera av mönsterna.Tack än en gång Marie!

 
Har även börjat på en Aurantium shawl i det gula garnet från Nyanseras garnklubb. Först var jag lite skeptisk mot detta mönster eftersom mönstervarv på avigan avskräcker mig. Men efter Jenny hört av sig och vill köra en KAL på den, så kör jag på. Nu är frågan vilka stickor jag ska ta ..Det översta provet är stickat på stickor 4mm och den nedersta är stickad på 3.5 mm. I mönstret stickas den på 4.5 men garnet som används är 4 ply och jag stickar i ett sjalgarn. Egentligen tycker jag provet på stickor 3.5 är finare men sjalen blir så liten då.
Vad tycker ni ???

5 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker om 3.5 mm provet bättre. Jag stickar ju visserligen med dubbelt garn men man verkar kunna lägga till upprepningar om man vill så länge du avslutar enligt mönstret, dvs med varv 5-8. Jag la till en upprepning av första men börjar nu inse att garnet kanske inte räcker till edge. I värsta fall får jag väl hitta på en egen kant då.

Andra modifikationer jag gjort är att jag tagit bort yo vid mittmaskan och istället lyft tråden mellan maskorna och stickat enligt m1.

Tycker det ser jättefint ut, garnet ser verkligen somrigt ut.

Susilull sa...

Vilket fin present, Grattis i efterskott!!

Tycker nog provet med 3,5 stickor ser bäst ut, går det att uttöka någon rapportdel kanske, så du får den större?

Pixi sa...

jag tycker oxå den med mindre strickor blir bättre ,kan du inte göra några extravarv då !!Den blir jättefin!!=)

Marie sa...

Mindre stickor ser bra ut, och kan man upprepa någon rapport är det ju kanon, lycka till!

Iwona Eriksson sa...

Jag tycker 3,5 bli bra. Själv har jag 4,5 på Swallowtail och dom är för tjocka - det är jätte jobbigt att sticka!
Du kan upprepa några rapporter för att få lite större sjal.
Sjalen kommer att bli jätte fin!